Selecteer een pagina

Een startende webwinkel bevindt zich natuurlijk in spannende tijden. Je moet opboksen tegen de grote concurrenten. En zij hebben een groter marketingbudget dan jij. Toch kun je 

zeker succesvol zijn. In dit artikel geven wij je tips voor een succesvolle start met jouw webshop. 

Bewijs het tegendeel

Een startende webwinkel heeft het sowieso lastiger, dan zijn concurrenten. Dat is niet heel gek. De concurrentie is daarnaast ook nog eens moordend. Uit onderzoek blijkt dat deze online concurrentie alleen maar groeit en ook heviger wordt. Hierdoor hebben startende webwinkels moeite om het hoofd boven water te houden. 

In eerste instantie draait de webwinkel geen winst. Maar hoe bereik je wel succes, ondanks alle concurrenten? Het start eigenlijk allemaal met een duidelijke propositie. Kies deze en zorg ervoor dat alle campagnes op elkaar zijn afgestemd. Maar wat kun je nog meer doen? Lees dan zeker verder. 

Met welk product wil jij zichtbaar zijn? 

De kans is groot dat jouw marketingbudget een stuk kleiner is, dan het budget van jouw concurrent. Daarom moet je ook keuzes maken. Kies met welke producten jij online zichtbaar wilt zijn. Door keuzes te maken ga je efficiënter om met jouw marketingbudget.

Maar welk product kies je dan? Kies producten waar je een goede marge oppakt, maar waar de concurrentie ook lager is. Dit kom je te weten door een klein onderzoek uit te voeren. Door de juiste producten te kiezen, bespaar je tijd en advertentiekosten. 

Een webshop is nooit af 

Wanneer je een fysieke winkel hebt, dan moet je deze schoonmaken. Je pleegt onderhoud aan de winkel. Daarnaast pas je de winkel aan op het seizoen. Je doet mee aan de sale en toont natuurlijk welke mooie producten je hebt in de winkelruimte. 

Dit geldt ook voor een webshop. Ook hier moet je nadenken wat je toont en onderhoud plegen. Een webshop moet je updaten en blijven optimaliseren. Misschien denk je dat jouw online winkel goed is ingericht, maar investeer in CRO. Hierdoor achterhaal je waarom bezoekers afhaken en waarom zij niet tot aankoop overgaan. Dankzij deze inzichten optimaliseer jij jouw webshop met gemak. 

Maar denk niet dat ooit klaar bent met optimaliseren. Zelfs de kleinste puntjes kunnen beter. Misschien heb je aan het begin grote slagen gemaakt, maar ook de kleinste puntjes zorgen voor grote overwinningen. 

Een webwinkel die inspeelt op elke fase binnen de klantreis 

Tot slot doe je er verstandig aan door in te spelen op elke fase binnen de klantreis. Het draait absoluut niet alleen om aankopen doen. Je moet de mensen bereiken in elke fase. Denk eens aan de aankoop van een televisie. Mensen starten online met onderzoek. Ze gaan vergelijken en filteren. Het zou mooi zijn, als jij ook in deze fase zichtbaar bent. Maar je wilt natuurlijk ook zichtbaar zijn wanneer zij klaar zijn voor de aankoop. Speel daarom in op elke fase van de klantreis. 

Dit kun je bereiken met onder andere SEO, SEA en social media. Inspireer jouw klanten, bouw een band op en blijf zichtbaar. Zo zet je slim marketing tools in om meer te bereiken met jouw webshop.