Selecteer een pagina

Wilt u een website die op de eerste pagina van de zoekmachine resultaten terecht komt, dan zal u tijd in SEO optimalisatie moeten steken. SEO optimalisatie is een reeks van technieken waardoor uw website beter vindbaar wordt door de grote zoekmachines. U speelt in op de parameters die deze gebruiken om een rangschikking te maken uit het grote aanbod. Komt u op de eerste pagina, of het liefste binnen de top 5, dan wordt uw website aanzienlijk vaker bekeken. SEO optimalisatie is een groot begrip en bestaat uit honderden aanpassingen. Met de onderstaande drie methoden komt u echter al een heel eind.

Stap 1: SEO optimalisatie en zoekwoorden

Het is belangrijk dat u op een subtiele maar tegelijkertijd systematische manier de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden verwerkt in uw tekst. Eerst doet u dan een zoekwoorden onderzoek en dat betekent dat u de woorden uitkiest die een lage concurrentie hebben, maar die wel veel worden ingetypt. Hiervoor staan een aantal handige gratis programma’s tot uw beschikking. Vervolgens verwerkt u per pagina een zoekwoord en deze moet volgens de SEO optimalisatie principes tussen de 1 tot 2 procent van het totale aantal woorden innemen. U zet het zoekwoord in de titel, in de eerste tussenkop, in de eerste zin en vervolgens wanneer het uitkomt. Lukt u dit en houdt u de tekst goed leesbaar, dan zullen de zoekmachines u al veel gemakkelijker uitkiezen.

Stap 2: aan linkbuilding werken

Vervolgens is het belangrijk aan linkbuilding te werken en dat is ook een groot gedeelte van SEO optimalisatie. Door uw linkbuilding op orde te maken ziet de zoekmachine dat uw website goed georganiseerd is, dat u betrouwbare informatie geeft en dat u autoriteit heeft. U plaatst per pagina één of twee interne- en externe links. Deze externe links laat u verwijzen naar betrouwbare websites met autoriteit. De backlinks zijn het belangrijkste en dit zijn links van andere pagina’s naar uw website. Deze zal u moeten krijgen door bijvoorbeeld een gastblog te schrijven, door uw sociale media te onderhouden en door inhoudelijk goede teksten te schrijven.

Stap 3: de ervaring van de bezoeker staat voorop

Google doet er alles aan om de internetgebruiker zo goed mogelijk van dienst te zijn en dit is een rode draad door SEO optimalisatie. Dat betekent dat uw website de bezoeker moet kunnen aantrekken en behouden. De inhoud moet relevant en informatief zijn en dat kunt u realiseren bijvoorbeeld door een FAQ pagina toe te voegen of een lijst met begrippen en korte definities te creëren. De structuur van uw website moet logisch zijn. Google kijkt dan naar uw sitemap, dubbele inhoud wordt afgestraft. De teksten moeten goed lopen, de zinnen mogen niet te lang zijn en de zoekwoorden niet te opvallend.

Gebruikers staan op de eerste plaats

SEO optimalisatie gaat steeds meer richting de ervaring van de gebruikers van de zoekmachines op. Als u uw website invult met hen in uw gedachten, dan komt u met SEO optimalisatie al een heel eind. Lukt het u om deze bezoekers eenmaal aan te trekken, dan levert dit een grote toename aan potentiële klanten op.