Selecteer een pagina

Linkbuilding is een methode om websites hoger in Google te krijgen. Allereerst gaan we de interne linkbuilding uitleggen. Het is namelijk erg belangrijk dat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren op je website. De linkstructuur moet daarom in orde zijn. Een bezoeker moet gemakkelijk van de homepagina naar andere pagina’s kunnen. Daarnaast kun je door middel van interne linkbuilding op je website, een bepaalde pagina meer waarde toekennen. Is de homepagina de belangrijkste pagina van je website? Plaats dan linkjes naar de homepagina op je onderliggende pagina’s. Google zal dit signaal oppikken en meer waarde toekennen aan je homepagina.

Naast interne linkbuilding is er de externe linkbuilding. Om hoger in Google te komen, heeft je website autoriteit nodig. Dit bouw je op door te linkbuilden. Simpel gezegd is dit het verkrijgen van links op relevante websites die verwijzen naar jouw website. Mensen denken nog wel eens; hoe meer links naar de website, hoe beter dit is voor Google. Dit is niet waar. Het gaat namelijk om de kwaliteit van de links. Des te hoger de kwaliteit van de link is, des te waardevoller dit is voor Google. Google ziet elke link naar jouw website als een stem. En hoe meer autoriteit de stem heeft, hoe waardevoller de link is. Een link van NU.nl is bijvoorbeeld veel waardevoller dan een link van de website van de plaatselijke bakker. NU.nl is immers een autoriteit op internet. We snappen dat het lastig is om een linkje van NU.nl te krijgen, maar er zijn genoeg kwalitatieve alternatieven!

Een goed linkprofiel opbouwen

Het is dus belangrijk om een goed linkprofiel op te bouwen. Maar wat is een goed linkprofiel? Een goed linkprofiel bevat allerlei verschillende links naar een website. Links vanaf zakelijke websites, vanaf partnerwebsites, vanaf social media, linkjes vanaf startpagina’s en ga zo maar door. Daarnaast is ook de ankertekst van belang. Dit is het stukje tekst waaraan de link gekoppeld is. Om het linkbuilden zo natuurlijk mogelijk te houden is het belangrijk dat er diversiteit in de ankertekst zit. Link je bijvoorbeeld naar een pagina waar schoenen gekocht kunnen worden? Kies dan voor verschillende ankerteksten zoals ‘schoenen’, ‘schoenen kopen’ maar ook bijvoorbeeld de bedrijfsnaam.